De federale staatssecretaris bevoegd voor Consumentenbescherming en Begroting Alexia Bertrand (Open VLD) heeft dinsdag de 'BE.COCO'-days in het Woluwe Shopping Center ingehuldigd, een sensibiliseringscampagne om de consument bewuster te maken van hun rechten. 'BE.COCO' staat voor BE a COnscious Consumer. De campagne loopt tot en met 10 november.
Bezoekers van het Woluwe Shopping Center kunnen er tot dan geïnformeerd worden over hun rechten als consument. Vertegenwoordigers van partnerorganisaties, waaronder de FOD Economie, het financieel educatief centrum Wikifin, de Belgische federatie van de voedingsindustrie Fevia, het Europees Consumentencentrum (ECC), de Consumentenombudsdienst, Test Aankoop en Febelfin zijn van de partij om de consumenten te woord te staan. Bezoekers kunnen van 10 tot 19 uur (en tot 20 uur op vrijdag) langskomen om hun vragen te laten beantwoorden door experten. Afgelopen maart organiseerde Bertrand reeds een evenement in de VUB ter gelegenheid van de consumentendag.
"Met BE.COCO willen we consumenten helpen nadenken over hun gewoonten. Als gevolg van de energiecrisis weten we allemaal dat elke euro kostbaar is en we het ons niet kunnen veroorloven deze slecht te besteden of opgelicht te worden," zegt Bertrand. "Het is de plicht van de betrokken bedrijven en verenigingen om consumenten te informeren, maar het is ook aan hen om deze informatie te komen opzoeken. Daarom hebben we een toegankelijke en leuke manier opgezet om dit te doen."