top of page
Zoeken

Website ConsumerConnect toont consumenten de weg bij problemen na een aankoop



De federale overheidsdienst Economie heeft donderdag de nieuwe website ConsumerConnect gelanceerd. Dat is een platform waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen wanneer ze problemen hebben na de aankoop van een product, een reis, een verzekering, bij een verbouwing enzovoort. Ook alle ombudsdiensten zijn er gecentraliseerd. De website werd vrijdag voorgesteld bij de FOD Economie, daags voor de internationale dag van de consument.


"Het idee is om alles te vergemakkelijken, te centraliseren voor de consument", zei federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD), die bij de voorstelling van ConsumerConnect aanwezig was. "Tot nu toe stond alle informatie een beetje overal; nu zullen consumenten die info op één plaats terugvinden." 


De consumenten kunnen op de website infomatie vinden over hun rechten en plichten in verband met onder andere energie- en telecomfacturen, ongewenste reclame, bouwen en verbouwen, verzekeringen en leningen, de aankoop of herstelling van een auto, reizen en evenementen. Ze kunnen op de website vragen stellen, de inspectie op de hoogte brengen van mogelijke problemen bij ondernemingen (zoals het niet aanvaarden van cash) en bemiddeling aanvragen bij een ombudsdienst om hun probleem op te lossen. Er zijn ook modelbrieven beschikbaar om bijvoorbeeld herinneringskosten te betwisten of om de toepassing van de wettelijke garantie te vragen. Wie een account aanmaakt - dat is niet verplicht -, kan ook de status van zijn vragen, meldingen ... opvolgen. 


"Dit is een zeer groot project voor de FOD Economie, waar meer dan twee jaar aan gewerkt is", zei FOD-voorzitster Séverine Waterbley. Momenteel omvat het platform voornamelijk de consumentenrechten waarvoor de FOD Economie bevoegd is. Maar het is de bedoeling dat uit te breiden naar andere federale overheidsdiensten en ook naar regionale bevoegdheden, "zodat het alle aspecten van het consumentenrecht omvat". Er zal ook ingespeeld worden op de actualiteit, met een snelle link naar de consumentenrechten bij bijvoorbeeld solden of stakingen bij luchtvaartmaatschappijen. 


"Er kan nooit genoeg informatie zijn", luidt het bij de Consumentenombudsdienst. "Bij een geschil vinden mensen meestal uiteindelijk wel de weg naar de bevoegde ombudsdienst, maar vooraf is het soms een beetje moeilijk" om de juiste info te vinden. ConsumerConnect is dan "een informatieve, intuïtieve tool die mensen de juiste deur moet wijzen".


De website staat op consumerconnect.be. In de gebouwen van de FOD Economie in Brussel staan ook twee kiosken waar mensen de website kunnen consulteren. Ze kunnen er ook documenten inscannen of afdrukken. Mogelijk volgen er later nog meer kiosken op andere plaatsen.


BELGA

11 weergaven
bottom of page